Sunday, June 13, 2010

1 Malaysia # 2

Nampaknya kita sudah hampir menjadi negara maju....sudah byk kes melibatkan animal testing dan animal cruelty di canang2 kan di media massa. Bagus sungguh masyarakat kita sekarang ini...anak anjing...anak monyet dibela dari diberi layanan buruk oleh tuan nya...tetapi anak manusia pula yang di buang2 macam sampah. memang mulia mempertahankan binatang yang dikurung dan diberi makan oleh tuan nya...namun anak2 jalanan yang berkeliaran di jalan2 tertentu disekitar ibu kota hanya segelintir sahaja yang ambik peduli....tiada pula 'mercy' atau NGO yang tahap international nak hantar bekalan makanan...mainan dan pakaian kepada mereka2 ini.

Pernah suatu ketika seorang menteri menyarankan untuk buat misi menyelamatkan Sufiah@Shilpa Lee yang telah menjadi 'business-lady' di UK....mcm mana dengan yang local punya...? kenapa menteri berkenaan tidk turun padang ke Jln Hj Taib...Lorong Hj Taib....Jalan Alor...etc etc. That is another story...sekarang ini benda sudah ada di depan mata...DBKL..pihak berkuasa tempatan...Jabatan Kebajikan Masyarakat...Baitul Mal...pusat zakat.. NGO2...jutawan2...parti2 politik yang gah manifestonya untuk membela rakyat...kerajaan secara umunya...tidak ada kah dlm RMK-10 budget untuk membantu golongan anak2 jalanan ini...?

Sekiranya mereka ini bukan warganegara 1 Malaysia why not angkat mereka semua ini dan hantar ke embassy masing2...? Semasa sukan komanwel diadakan dulu boleh pulak kutip pengemis2 ini dan ditempat kan di satu tempat..temporarily...konon nya malu dengan masyarakat antarabangsa bahawasa nya di sini pun ada golongan homeless. So...nak tunggu berapa lama lagi nih..? Berapa kali lagi nak tukar No.1 baru nak initiate effort....? Atau kena tunggu masuk dalam National Geographics baru nak bising....baru nak salah kan jabatan tu..jabatan ni...?

No comments: