Monday, March 22, 2010

Ong..Chua..Ong
















Tiba2 sahaja MCA dilanda pertarungan 3 penjuru....nampaknya masing2 ghairah untuk 'berkhidmat' untuk parti masing2. Ong Ka Ting (OKT) letak jawatan kerana MCA kalah teruk dlm PRU, Chua Soi Lek (CSL) disebab kan oleh role nya dlm low budget porn, dan Ong Tee Keat kerana berperang dengan Chua setelah Chua menang sbg no 2...in spite of his role in the short documentary...walaupun dikecam oleh barisan wanita MCA....dan pelbagai pihak namun Chua boleh menang sbg no 2....kenapa...?

Pada pandangan perwakilan masalah Chua dengan 'personal friend' nya adalah masalah peribadi/personal yang tidak ada kaitan dengan kemampuannya sebagai pemimpin dalam MCA.
Ini menunjukkan majoriti perwakilan yang mengundi Chua tidak kisah dengan skandal itu kerana mungkin mereka pun mempunyai 'personal friend' masing2 dan dengan menyokong Chua dengan harapan sekiranya filem mereka 'ditayangkan' kan nanti akan mendapat pembelaan yang sama. Having mistres/mistresses quite common among foreign politician, so globally benda nih sudah diterima ramai...as long as the wife's welfare is not affected.

Ong Ka Ting pulak hendak membina empayar, dengan membawa saudaranya Ong Ka Chuan sebagai cagaran nya, untuk meraih kembali sokongan dari dalam sekiranya beliau berniat untuk kembali...well what do you know..he's back...!!

Ong Tee Keat dan Ong Ka Ting mempunyai peluang yang lebih cerah berbanding dengan CSL kerana Ong's masing2 pernah menjadi no 1 dan mempunyai pengikut2 nya yan 'setia'.....plus CSL memang akan 'di tembak' peribadinya semaksimum mungkin....dan tidak mustahil 'personal friend' nya akan ditimbul kan kembali.
Sekiranya sesiapa dalam UMNO, dirakam dengan personal friend maknanya karier politik nya sudah pasti akan terkubur secara automatik. Ini adalah nilai2 yang berbeza walaupun dalam 1 Malaysia. MCA sanggup untuk rebranding partinya untuk kepentingan kaum Cina....
UMNO pun sedang membuat 1 Malaysia utk
rebranding BN....MIC...? Another story.

No comments: