Thursday, April 29, 2010

Judge..Jury..Executioner

Kenapa la agak kita nih suka sangat mensensasikan sesuatu kemalangan yang tidak di sengajakan. Adakah sudah menjadi satu lumrah di 1 Malaysia...kedai kopi adalah mahkamah...pemberita adalah peguam...dan parti politik yang bertelagah antara satu sama lain adalah hakim. Rentetan dari peristiwa penembakan seorang remaja berumur 15 tahun telah menimbul kan pelbagai spekulasi....andaian...tohmahan..kegusaran...kebimbangan....dan tanda tanya.

Spekulasi apa yang terjadi sebenar nya...betul ke tidak kereta yang dipandu oleh budak itu di 'reverse' dan mengancam nyawa anggota polis. Andaian....apa yang terjadi sekiranya polis tidak melepaskan tembakan dan dilanggar...sekiranya anggota yang meninggal...adakah 'kekecohan' pun akan terjadi. Tohmahan....polis mengatakan budak itu membawa parang...dan orang ramai berpendapat parang itu diletakkan oleh pihak polis untuk dijadikan penembakan itu 'halal'. Kegusaran....anggota yang terlibat mengenai karier masing-masing...dan keselamatan ahli keluarga anggota yang terbabit...kemungkinan untuk 'pihak' yang betul2 tidak dapat menerima tragedi ini menjadikan ahli keluarga anggota sebagai tempat melepas kan dendam.

Kebimbangan orang ramai mengenai sejauh mana kah tindakan anggota polis sebelum melepaskan tembakan ke arah suspek......adakah polis(bukan semua) betul2 trigger happy.....atau polis pun memang panik dalam keadaan berikut dan mengambil jalan mudah....dengan melepas kan 4 das tembakan...? Kita tunggu dan lihat hasil siasatan 'jawatan kuasa khas' polis membuat siasatan. Sambil kita menunggu...

Pastikan anda tahu di mana anak2 anda berada.....pada setiap masa...kalau boleh....

No comments: