Sunday, April 25, 2010

Sensitif..


Kenapa sesetengah ibubapa kurang sensitif mengenai anak2 nya sendiri, meaning mengenai perilaku..tatsusila..common sense..disiplin...dan sebagai nya. Mungkin pada pemikiran sesetengah dari kita...menyekat atau melarang anak2 dari mebuat sesuatu itu boleh mencactkan kreativiti atau perkembangan kognitif nya. Yea itu pun betul...kalau terlalu mengongkong atau terlalu menyekat....namun dewasa ini di sekeliling kita terlalu banyak contoh yang boleh di beri. Logik kah anak2 yang masih bersekolah dibiarkan keluar malam....? kalau setakat keluar pkul 8 mlm untuk membeli makanan di kedai makan boleh la diterima....atau dengan ditemani oleh orang dewasa....ni tidak...pukul 10 malam baru nak keluar rumah...duk lepak2 di taman permainan...tanpa tujuan...dah penat pegi ke restoran mamak yang buka 24 jam untuk minum....ada pulak duit...dan memakan asap...tidak kah ibu bapa mereka tertanya2 didalam hati...dimana anak aku...? dah pukul 10 nih...? Dan adakah kebenaran di beri oleh ibu bapa untuk anak2 nya keluar....? Macam mana dengan budak2 sekolah yang membawa motor...even yang membawa kereta di sekitar taman atau kampung...dan tidak mempunyai lesen....? Adakah dalam kepala para ibu bapa 'tak apa dalam taman nih aje'....'tak apa dia tak naik jalan besar'.....memang la tak apa..tapi kalau terlanggar kereta...motor orang lain...or even worse...kalau terlanggar anak orang...? Pun tak pe ke....? Mungkin jika kita bersuara mengenai hal ini....akan dituduh dengki...cemburu...hasad...namun jika difikirkan antara pro and con....mana lebih banyak..?

Sesetengah ibubapa memang ikhlas berpesan kepada jiran2...kalau nampak anak saya buat itu dan ini...tegur aje...takpe....tapi apabila jiran menegur sekali dua dan ibubapa nya sudah dimaklum kan dan isu itu masih berterusan....macam mana...?
Takkan la jiran2 nak constantly everyday nak inform mengenai anak kita sendiri dan tiada tindakan susulan dari pihak parents nya....siapa yang suka anak nya ditegur oleh orang lain...? Even adik beradik sendiri pun....tak suka anak nya ditegur oleh adik nya atau abang nya...apatah lagi oleh jiran2 yang tiada apa2 hubungan kekeluargaan.
Ada juga yang akan membalas balik teguran.......'Aargghh macam anak kau tuh baik sangat nak sibuk pasal anak orang...' pun ada...

Namun saya berpesan kepada kawan2 dan diri sendiri....kita patut menerima secara terbuka teguran orang kepada anak2 kita....selagi niat dia ikhlas dan dia menegur untuk kebaikan....kita terima....jangan nanti di kemudian hari....satu kampung atau satu taaman tahu anak kita hisap daha dan kita aje yang tidak tahu...sehingga anak kita ditangkap polis....then what...? Salah kan jiran2 sebab tidak ambil peduli....?

To me...personally....memang suka anak2 berkawan...jangan pilih kawan...TETAPI kalau nak bergaul...memang kena pilih.....Nauzubillah la benda2 yang tak elok nih kita minta dijauhkan dari kita..anak2 kita...keluarga kita...saudara-mara kita...sahabat handai dan jiran tetangga...

Wallahualam

No comments: