Saturday, March 6, 2010

Kenapa....?

Sedikit sebanyak terpikir...apa kah nasib dan halatuju dunia perfileman kita (Malaysia la tuh). Kali terakhir menonton wayang pada minggu lepas, since wife cuti,anak2 pun pegi tadika ambik la masa 2-3 jam utk menonton wayang (refresh masa berdating dulu). Semasa beratur terpandang skrin yang menunjukkan filem yg sedang ditayangkan....eh eh eh Avatar masih dimain kan di panggung2...? bukan dah lama ke cerita nih..? Namun masih 'laku' di pangung wayang...dvd cetak rompaknya pun sudah keluar tapi versi D5 ler...D9 belum lagi.

Bandingkan dengan kontroversi filem Malaysia 'Lu Pikir lah Sendiri'(LPlS)...belum habis tanyang di pawagam...syarikat penerbit sudah menyaman pelakon lelaki utamanya....Nabil...RM 2 juta...apa kes tuh...? Avatar dibuat dengan modal USD 200 juta lebih kurang RM700 juta....itu duit yang dibelanjakan BUKAN keuntungan....jadi berapakah keuntungan LPlS sampai syarikat menyaman Nabil RM2 juta...? Dan berapa pula modal nya...?

Ok....itu dah satu hal...tahap serius sesuatu filem itu bagaimana pula....? Memang tidak adil kalau membandingkan filem Malaysia dengan Hollywood...kerana Hollywood pasaran bya ada lah seluruh dunia...filem kita kalau dapat menembusi Vietnam dah kira hebat dah tuh....yang penting berlakon satu atau dua filem lepas tuh target vip mana2...menteri2 tua yang gatal....? keluar media massa...dia lah ultimate diva di Malaysia..?? Hmmmmmm....

Bilakah majoriti dari kita akan sedar bahawa filem adalah salah satu cara propaganda....? Yea...ia adalah khayalan dan rekaan semata2...tetapi pada umur berapakah kita sedar yang kaum Red Indian di Amerika itu adalah penduduk asal dan orang putih ini adalah pendatang.....? Berapa ramaikah muda mudi sekarang ini tahu yang Amerika kalah dalam perang Vietnam....? Berapa ramai kah kanak2 di Malaysia yang tidak mengenali Santa Clause dan berapa ramaikah anak2 kita yang tahu apa itu Ulul-azmi....?

Bagi sesetengah golongan pula...propaganda nya ke arah lain pula ... kekaguman ... ketaksuban ...'ketakutan'....apabila berhadapan dengan 'white'....kenapa...? Kerana kita sudah ditanam dalam diri kita dari kecil orang putih itu superior....lagi pandai...lagi cerdik.... lagi 'terhormat'.... sampailah dewasa ini baru kita sedar yang mereka itu semuanya ada baik dan buruk tak lebih tak kurang sama sahaj dengan kita semua...tetapi berapa lama 'pandangan' kita di alihkan....berapa lama baru kita sedar yang kaum Red Indian itu bukan nya 'pure evil'...?

Tidak banyak filem2 kita yang menonjolkan 'superiority' bangsa kita...agama kita...kalau ada pun untuk melawan hantu...puaka...nampak nya kita masih dipengaruhi propaganda....

No comments: